Ски обиколка във Финс

финс

Ски обиколка Hardangervidda 2015

И двамата бяхме малко развълнувани, след като паркирахме къщата си на Breie Hytter og Camping и издърпахме пулките си на 2 км до гарата в Гейло. Влакът в посока Берген тръгна в 11:57 ч.

Съвет: Трябва да си купите билет за багаж за пулките. Те се товарят в допълнително багажно отделение заедно със ските.

За разлика от Германия, пътуването с влак е истинско удоволствие в Норвегия. Дори на малките гари, въпреки високите заплати, има англоговорящ продавач на билети и няма машина. Чакалните имат приятна атмосфера и подобно на санитарните помещения и вагоните са безупречно чисти. С билета автоматично получавате карта за седалка и броят на вагоните се коригира според изискванията, така че никой да не стои наоколо в пътеката. Всеки вагон има големи багажни отделения на входа, а рафтовете над седалките са достатъчно високи, за да поставят на тях пътни чанти и куфари. Наслаждавахме се на влака.

Половин час по-късно пристигнахме във Финс, най-високата гара в Северна Европа, на 1222 м.

Времето беше хубаво и след като всеки от нас имаше гранола с ябълков шприц, веднага започнахме.

Всъщност искахме да следваме вече положената четка (Kviste) към Kjeldebu, но отбивка до Hardanger Jшkulen ни се стори примамлива.

Издърпването на пулките мина много добре и имахме чувството, че сме добре оборудвани за зимния тур.

Не можахме да видим голяма част от ледника, тъй като ледът беше покрит със сняг. На Appelsinhytta се обърнахме обратно към планирания маршрут. Уве с пулката си изглеждаше много дребен в лицето на стръмните скални стени.

Когато наближи 17:00, се огледахме за подходящ къмпинг и намерихме нещо зад камък.

Вятърът не беше особено силен, но изкопахме 50 см дълбока яма, за да поставим палатката. Снегът беше твърде хлабав, за да се изгради допълнителна снежна стена. Ските и нашите новопридобити около 30 см дълги колчета за сняг, заедно с няколко камъка, свършиха добра работа, за да закрепят палатката.

Снощи все още беше прекрасно безветрено, но през нощта започна да буря. Тази сутрин двете апсиди бяха покрити със сняг. Беше обаче хубав и компактен, за да можем постепенно да запечатаме палатката отдолу. За щастие стаята на Хилеберг се проветрява отгоре.

Не се мислеше да сваля палатката и да продължавам цял ден. Бурите непрекъснато идваха и на моменти валеше сняг.

Настанихме се удобно в палатката и се опитахме да храним и пием колкото се може повече, за да компенсираме вчерашната консумация на калории. Бяхме тъжни, че пликът шоколад е отвън в пулката, но никой от нас не искаше да го получи.

В палатката беше удивително „топло“ заради телесната ни топлина и печката. Благодарение на комбинацията от две спални постелки със спален чувал от синтетични влакна Carinthia Explorer Top и спален чувал надолу, не замръзнахме през нощта дори при около -10 ° C. Бяхме разположили палатката по такъв начин, че пулките ни винаги да се издухаха от вятъра.

Тази сутрин нашите пулки почти бяха изчезнали под снега от предишната нощ и зад палатката имахме дебел снежен преспир, но бяхме преживели бурята без никакви затруднения. Слънцето грееше и успяхме да оставим палатката си при лек вятър.

За съжаление, аз (Бианка) не се справях толкова добре. Или не бях ял достатъчно, или бях дехидратиран, във всеки случай се чувствах прекалено слаб, за да продължа планираното голямо разстояние.

Решихме да се обърнем обратно в посока Finse и да видим дали кръстовището към Krжkkja вече е маркирано с храсталаци. Не бяхме програмирали маршрута през Крккя и Тува в GPS, но щеше да е алтернатива и малко по-кратък.

Постигнахме бавен напредък по пътя заради мен. Устата ми винаги беше суха, трябваше да пия много и не можех да ходя толкова бързо, колкото в началото, затова си помислихме, че е по-добре да се върнем във Финс. Маршрутът до Krжkkja не беше маркиран и от утре видимостта отново трябва да се влоши, така че ориентацията с карта и компас би станала трудна. По-късно видяхме на планинска карта, че зимният път до Кръккя едва по-късно се разклонява от маршрута до Келдебу.

Във Финсе все още имахме малко време, преди влакът ни да тръгне, за да огледаме района. За съжаление ваната не беше пълна с топла вода, иначе щяхме да скочим.

Типичният френски бар-лифт не ни интересуваше толкова, но покритите със сняг къщи направиха странна картина. В 14:37 ч. Се върнахме в Гейло с влак. В известен смисъл ни беше тъжно да прекъснем обиколката, но обратното също се зарадвахме, че сме отново в къщата, когато видяхме предупреждението за буря за събота и неделя в метеорологичния доклад.

В крайна сметка бяхме само на 16,8 км по пътя, но пейзажът на Хардангервидда е фантастично красив. На краткото зимно ски турне научихме и много неща, които бихме искали да предадем: