Вестник Саутгерман

Актуални новини в Süddeutsche Zeitung

форум

Табло

икономика

Мюнхен

Култура

общество

Знание

Форум: Дневен център само на хартия

Правото на закон от две години е нещо добро, но все още не е постигнал огромен успех. Трябва да се направи много повече, за да се постигне това.

От К. Катарина Шпис и Йонас Йесен

Отваряне на снимката в нова страница

В детски център в Щутгарт децата слагат обувките си на рафт в коридора.

На 1 август законното право на детски заведения празнува шестия си рожден ден от двегодишна възраст. Така че той би трябвало да е извън гората, може би си мислите. В този случай това би означавало: Всички родители, които биха искали детето им да се гледа в детски център, получават място. И така социално-икономическите различия в употребата, например според доходите или образованието на родителите, биха могли да спаднат значително, ако сега всички групи имат сходни нива на използване. Но това наистина се случи?

Преди законното право да влезе в сила през 2013 г., първоначално беше точно обратното: по-специално семейства с двама работещи родители, семейства с високо образование, семейства без миграционен произход и семейства над прага на бедността се възползваха особено от абсолютна гледна точка и в резултат на това съществуващите социално-икономически различия в употребата се увеличиха. Освен това може да се покаже, че разширяването на дневния център значително е повишило благосъстоянието на работещите майки, по-специално, отколкото на другите майки. Истински актив за средния и горния клас.

Прилагането на законното право е било частично свързано с надеждата, че тези неравенства в употреба ще бъдат намалени, тъй като в крайна сметка на всяко дете от първия му рожден ден вече е предложено място в дневен център или дневен център. Това обаче не се случи; по-скоро разликите в употребата между групите все още са големи - а в някои случаи дори по-големи. През 2017 г. нашите изчисления показват, че 47 процента от децата под тригодишна възраст са обгрижвани в дневен център. В случая на майки с неакадемично професионално обучение цифрата е била 30 процента и 19 процента за майки без професионално обучение. Прави разлика от 28 процентни пункта между най-високата и най-ниската образователна група. За сравнение: през 2005 г., преди началото на разширяването на детската градина за деца под три години, тя е била дванадесет процентни пункта.

Защо така? Възможно е необразованите семейства да искат дневен център по-рядко - и има анализи, които потвърждават това. Защо това е така, би било интересно да разберете, но това е друг въпрос. Едно е ясно: ако детски заведение - подобно на началното училище - твърди, че е място, където децата от всички групи играят заедно и са подкрепяни, тогава това твърдение не е изпълнено. След въвеждането на законното право на Kita от двегодишна възраст, както и преди, има и семейства, които искат детето им да бъде гледано в дневен център, но не могат да намерят място и очевидно все още не са завели дело. Последните проучвания поставят неудовлетворените нужди сред децата под тригодишна възраст на 13 процента. По-диференцираните анализи показват, че сред групите, които досега са били недостатъчно представени в детските заведения, децата с мигрантски произход и в по-малка степен децата от необразовани родители са особено засегнати: несъответствието между ползването на дневни грижи и реалните нужди е съответно 21 и 16 процентни пункта.

Както и преди, разширяването на дневните центрове се извършва предимно от общините и щатите, дори федералното правителство да участва във финансирането на дневните центрове от 2004 г. насам. С „Gute-Kita-Gesetz“ (Закон за добрата грижа за деня) той добавя повече пари към системата, която след това тече, когато щатите и федералното правителство се споразумеят за мерки за повишаване на качеството или намаляване на таксите. Подобряването на качеството е без съмнение от първостепенно значение и таксите за дневни грижи, разбира се, трябва да бъдат проектирани по такъв начин, че посещението на детски център да не се провали поради разходите. Само 17 процента от родителите обаче посочват прекомерните разходи като причина да не използват детски център. По-скоро трябва да става въпрос и за осигуряване на висококачествено място на всички родители и информиране за потенциала на доброто място за детска градина. Съответните програми се предлагат и на федерално ниво. Независимо от това, социално-икономическите различия в използването на детски заведения не намаляват значително.

Необходими са допълнителни усилия. Правният иск не е сигурен успех, той трябва да бъде популяризиран и доразвит - отново и отново и отново и отново и отново адаптиран към променените ситуации и изисквания. Всички са предизвикани - федерални, щатски и местни правителства.

Отваряне на снимката в нова страница

К. Катарина Шпие е ръководител на отдел „Образование и семейство“ в Германския институт за икономически изследвания (DIW Берлин) и професор по образование и семейна икономика в Свободния университет в Берлин.

(Снимка: Барбара Дитл/DIW Берлин)

Отваряне на снимката в нова страница

Йонас Йесен е научен сътрудник в отдел „Образование и семейство“ в DIW Берлин.