Черно слънце над Новосибирск

Пътуването ми до Сибир всъщност се дължи на обикновен дъждовен душ. Само по себе си такова банално събитие със сигурност не предизвиква страст към странстването. Но този порой се случи във възможно най-лошия момент - а именно по обяд на 11 август 1999 г., когато слънцето стана напълно тъмно над Саарбрюкен.

черно

Е - не исках да спра с това неуспешно действие. От този момент нататък бях решен да компенсирам пропуснатата възможност в даден момент. Първоначално за 2006 г. беше планирано пътуване до Турция за слънчевото затъмнение, но този проект трябваше да се избягва по различни причини. На следващата година обаче, когато списание „Sterne und Weltraum“ предложи на читателя пътуване до слънчевото затъмнение на 1 август 2008 г. в Сибир, аз го взех и поканих и брат си, който за щастие владее малко руския език. Тъй като в частност Русия винаги е имала мистериозно очарование за мен и се появи възможността да опозная не само Новосибирск, но и двата метрополиса Москва и Санкт Петербург.

На сутринта на 28 юли се срещнахме в приемната на летище Франкфурт с останалите членове на нашата туристическа група, които бяха под астрономическото ръководство на Dr. Ханс Зекъл се изправи. Ралф Витман, ръководител на туристическата компания Wittmann Travel e.K. лично тръгнал на дългото пътуване. В дванайсет и половина се качихме на самолета на Lufthansa, който трябваше да ни отведе до Москва, и малко по-късно започна приключенското пътуване до слънчевото затъмнение до Русия. Докато бяхме напуснали Франкфурт в горещата жега, веднага получихме приятна прохлада в Москва. Малко преди това студен фронт бе помел горещото лятно време. Сградата на летище Домодерово се оказа ултрамодерна и излъчваща международна дейност.

По време на последвалото пътуване с автобус до хотела бързо разбрахме, че в Русия важат и други измерения: Летището е на няколко десетки километра от центъра на града. Големи брезови гори се нареждаха по пътя, наподобяващ магистрала, който скоро трябваше да се справи с нарастващия трафик. По-стари модели автомобили от съветската епоха почти напълно липсваха, но японските типове като Honda, Nissan и Toyota доминираха. Но бяха представени и немски марки (особено Volkswagen и Mercedes). Разбира се, германските шофьори биха станали зелени от завист на бензиностанциите: литър нормален бензин в момента струва 25 рубли - еквивалентът на около 75 цента.

В покрайнините минахме покрай някои дачни селища. Богатата висша класа се е установила тук и е херметично затворена от външния свят с високи бетонни огради. Силните социални контрасти в Русия са ясно забележими, когато карате през огромните жилищни силози на сателитните градове, тъй като мазилката вече се отлепва от стените на много високи сгради, докато ултрамодерни стъклени дворци и търговски центрове са издигнати на няколко метра. Има обаче един специален тип сграда, който винаги е бляскав - църквите. Дори 70 години комунизъм не са изтрили християнската вяра и очевидно вярващите не пестят нито време, нито усилия за любящите грижи както на историческите, така и на съвременните църковни сгради. След час и половина път с кола стигнахме до огромния хотел „Космос“, където отседнахме. Името върви добре с нашето пътуване и на няколкостотин метра можете да видите паметника на космонавта, който е издигнат в чест на първите космически пътешественици Юрий Гагарин, Герман Титов и Валентина Терешкова.

Още първата вечер опознахме първата московска атракция, която е под земята. Има се предвид великолепните метростанции, които са построени главно в епохата на Сталин и Хрушчов и са предназначени да симулират (предполагаемото) ново просперитет при социализма на хората.

На 29 юли ни откараха до Червения площад, обиколихме универсалния магазин на ГУМ, а по-късно и Кремъл. Особено почитаните църкви ни оставиха дълбоко впечатление, но оръжейната също си заслужаваше да бъде посетена. Като цяло центърът на Москва прави чисто и добре поддържано впечатление. Много стари къщи и дворци са реставрирани или в момента се ремонтират. Въпреки цялата лудост на сградата в покрайнините, руснаците са много съвестни относно историческото наследство на своята столица.

На 30 юли отлетяхме за Новосибирск. Междувременно към нас се присъединиха и останалите участници в обиколката, включително Матиас Вирт, на когото също беше поверено (заедно с д-р Зекъл) астрономическият надзор на групата. Летище Новосибирск също е на около 25 километра от града, чиито небостъргачи се виждаха отдалеч. За разлика от Москва, Новосибирск е млад град, тъй като е основан едва преди около 120 години. Нарича се още „руският Чикаго“ - и това заглавие е оправдано. Защото след Октомврийската революция имаше бурно възходящо развитие, така че населението днес е два милиона. Дори и днес пионерският дух все още е жив в този трети по големина град в Русия. В допълнение към все по-порутените сглобяеми сгради се издигат все повече огромни небостъргачи - някои покрайнини изглеждат като една огромна строителна площадка. Но строителният бум има и минус: Недалеч от ултрамодерните жилищни силози се намират квартали с мизерни дървени къщи, в които бедността на някои части от населението е плашещо видима. Има и луксозни луксозни вили - построени от бизнесмени, които често съмнително са придобили своето богатство.

Центърът на град Новосибирск изглежда сравнително студен и безличен поради своята архитектура, която се връща предимно в съветската епоха, но сега е разхлабена от много модерни и цветни високи сгради и стъклени сгради. Има и някои красиви структури от около 1900 г., включително катедралата „Александър Невски“, катедралата „Преображение Господне“ и пазарната зала до Театралния площад. Малкият параклис „Свети Николай“ на проспект Красни е възстановен. Представлява географския център на Русия и често се посещава от булчински двойки.

След едно възхитително разходка с корабче по река Об, която тук вече е широка половин километър (сравнима с Рейн близо до Кьолн), продължихме към Академгородок. Това предградие на Новосибирск е основано през 1957 г. за научно развитие на Сибир и все още е важен изследователски център днес. Първо посетихме железопътния музей с многобройни исторически локомотиви и вагони на Транссибирската железница и след това бяхме преведени през геоложката колекция на университета от по-възрастен, но много жизненоважен учен. В допълнение към безброй скъпоценни минерали и скъпоценни камъни, железо-никелов метеорит също е бил един от експонатите. Много от нас вероятно са имали възможността да вземат такъв камък от космоса за първи път.

И тогава най-накрая дойде дългоочакваният „Ден Х“ - 1 август! Първият поглед след събуждане беше, разбира се, прозорецът. Както се очакваше, небето се избистри малко след нощните дъждове, но все още беше доста забулено. В зонитната зона се виждаха по-големи пролуки със синьо небе и слънцето се появи скоро след изгряването. Като цяло ситуацията с времето беше значително по-благоприятна, отколкото през 1999 г. в Германия. И все пак отново изглеждаше подозрително като лотария.

8.00 ч.: Първите членове на нашата туристическа група скептично оглеждат небето пред хотела. Повечето от нас закусваха до 9 часа сутринта. Междувременно времето се подобри допълнително. Въпреки че от запад все още се приближават по-големи полета с цирсови и висококумулни облаци, слънцето грее предимно и се вижда много синьо небе. Руският доклад за времето беше прогнозирал облачно време за сутринта на 1 август предишната вечер, но слънчево за следобед. Искрено се надяваме, че тази прогноза е вярна.

10.00 ч.: Срещаме се в зала на хотела, където Dr. Zekl изнася лекция на тема слънчеви затъмнения и след това показва малък филм за пълното слънчево затъмнение от 29 март 2006 г., който е записан в северен Египет с уеб камера. Ден преди това получихме примамливото предложение от руско семейство (което познаваше член на персонала на хотела) да наблюдаваме слънчевото затъмнение от покрива на 16-етажна къща в центъра на Новосибирск срещу малка такса. По-специално Ралф Витман и Матиас Вирт са ентусиазирани от тази идея, но тя не среща единодушно одобрение. За да не разкъсваме групата, ние се съгласяваме всички да останем заедно в нашия хотел в покрайнините и да наблюдаваме тъмнината там. Отново е изрично посочено, че слънцето - освен в съвкупност - може да се наблюдава само чрез защитни очила.

12 вечерта .: Лекцията приключи и изтръпващото напрежение вече се разпространява. Времето продължава да се подобрява, облаците на циррусите стават все по-тънки и по-тънки, така че слънцето може да свети през почти незаглушено. Сега небето е предимно ясно. Ако остане така, изглежда евтино.

14.30 ч.: Остава ветровито и по-дебели купести облаци отново се изтеглят от запад, често закривайки слънцето. Въпреки това, цирровите облаци са се разтворили и се смята, че по-дебелите облаци са причинени от обедното затопляне. Надяваме се те да намалеят отново в късния следобед, когато излагането на слънце изчезне. Остават още два часа, преди да започне затъмнението.

4 часа следобед .: Времето изглежда продължава да се играе. Все още има облаци с хубаво време, но те винаги разкриват слънцето, така че понякога да имате ясна гледка. Нашите астро специалисти вече са инсталирали своите камери и започват да сглобяват телескопите.

16.45 ч.: Обратното броене тече! Първият контакт е регистриран, луната започва да се бута на слънце. Броят на облаците всъщност е намалял, но вятърът се е засилил и понякога пречи на правенето на снимки. Правят се първите изображения на частичната фаза.

17:20 ч .: Слънцето вече е 60% потъмняло и се появява като сърп. Светлината вече е намаляла забележимо. Сега времето е оптимално, небето става все по-малко и по-малко облаци.

17:30 ч.: Постепенно над пейзажа се установява своеобразно полумрачно настроение, цветовете избледняват или изглеждат странно отчуждени. Покрих 500-милиметровия си телеобектив със защитен филм, който Dr. Zekl любезно предостави и направи няколко снимки на непрекъснато стесняващия се сърп. След това прикрепям камерата към телескопа си с кожен колан и го закрепвам възможно най-плътно, за да получа възможно най-острите снимки на общата фаза.

17:50 ч.: Междувременно сред участниците в пътуването се разпространи спокойно, еуфорично настроение. Всички са щастливи, че тъмнината може да се наблюдава толкова перфектно и обменят ярко впечатленията си. Служителите на хотела вече донесоха пенливо вино и заедно напечатваме „слънчевото затъмнение през 2008 г.“.

По пътя към дома до хотела чухме от д-р. Zekl все още има много интересни подробности за работата на астрономическата династия Струве, която постигна новаторски постижения в областта на изследванията с двойни звезди, измерването на разстояние за неподвижни звезди и геодезията и която изчезна едва през 1963 г. със смъртта на правнука на Струве Ото Струве.

На 5 август отлетяхме обратно за Германия с Lufthansa. Това завърши приключенското пътуване със слънчевото затъмнение, което със сигурност ще бъде незабравимо преживяване за всички участници.