Твърде трудно ли е да пътувате в Индия? Самостоятелен експеримент

Хаос в Делхи: пешеходците се движат между раздаващите се тук-тук и рикши в тесни улички, където не можете да видите небето за захранващите кабели

твърде

Източник: Мартин Левицки

Автобуси с боливудски бум, нечувствителни планински водачи, разкъсвания в храма: пътуването до Индия самостоятелно е истинско приключение, особено за начинаещи. Нашият автор е изправен пред предизвикателството.

Исках най-накрая да опозная Индия - и да се отърва от предразсъдъците: тя трябва да бъде силна, хаотична, антисанитарна, осеяна и опасна. Приятели ме предупредиха: „Индия изтощава!“ - „О, преувеличават“, помислих си и си резервирах самолетни билети до Делхи, за да пътувам из страната в продължение на четири седмици, без резерви и отворен за ново културно изживяване. Но тогава Индия просто ме накара.

Шест часа сутринта, пристигане в Делхи, слънцето изгрява идилично на хоризонта. Все още е тихо и пусто, въздухът е поносим. Решавам сам да намеря хостела си в мегаполиса, вместо да ме изтръгнат от таксиметровите шофьори.

В метрото съм напълно изненадан от високия стандарт: проверки за сигурност на входа, перфектна чистота, английски съобщения, билети са удобно достъпни на гишето или на машина. Включително "скъпото" Airport Express до центъра на града, плащам еквивалента на 80 евроцента. Нормалното пътуване с метро струва около половината - включително климатик във вагоните. Там метрото в Берлин изглежда старо.

Предупредени за разкъсванията на драйверите за тук-тук

Слизам в южната част на Делхи, с твърдото намерение да направя 15-минутната разходка сам - без тук-тук. Не е толкова лесно, защото точно на изхода на метрото шофьорите се борят за всеки клиент, особено за чуждестранните туристи.

Бях предупреден за многото открадвания от шофьорите: Те щяха да твърдят, че хостелът вече не съществува и вместо това да ме откарат до друга квартира или до съмнителен „туристически офис“, където събират комисионна. Освен това би трябвало да се пазаря, първата спомената тарифа обикновено е два пъти по-висока от обичайната.

Предпочитам да опитам късмета си пеша, с разпечатки на Google Maps и много въпроси. Глупаво, че тук няма имена на улици и че взех грешния изход на метрото. Объркването се увеличава.

Местните се опитват да ми помогнат, но ме изпращат последователно в противоположни посоки. В крайна сметка разчитам на чувството си за посока и все пак намирам хостела - след час.

Трафикът в Делхи е отчаян

Толкова за приятната част от петдневното ми посещение в Делхи. Това, което следва, постепенно ме лишава от последния ми нерв. Само климатът: 35 градуса, плюс замърсяването на въздуха. Екскурзиите в града са мъчение. Има само кратки часови прозорци сутрин и вечер преди мрак, които са поносими. След това има неприятната миризма - гниещи отпадъци, воня на урина.

Но това не е най-лошото. Това, което ме тласка до моите граници, е трафикът. Милиони тук-тук, велосипедни рикши, мотопеди, коли, пешеходци, кучета и разбира се свещените крави създават хаос и шум, който напълно ме изтощава. Като пешеходец почти няма тротоари, които се израждат в трайно препятствие за движението, което се почита от всички страни.

Рогът принадлежи на Индия като къри. Има го навсякъде. Ако можете, купете устройство с особено проникващ звук, с мелодия или оглушителен звук - чиста лудост. В Индия разбрах, че ушите ми не са създадени за тази нация. Колкото и да се опитвах да свикна през четирите седмици, не можах.

Бягство до щата Химачал Прадеш

Просто исках да изляза от Делхи и се приютих в по-хладния север, в щата Химачал Прадеш. Израелски турист препоръча McLeod Ganj в подножието на Хималаите - мястото на изгнанието на Далай Лама, който живее там, откакто избяга от Тибет през 1959 г.

Резервирах нощен автобус за равностойността на дванадесет евро. Разбира се, той засвири през цялата нощ. Без моите здрави силиконови тапи за уши нямаше да оцелея това пътуване. Но дори те не можаха да ме спасят от разбиващата се боливудска музика, която ревяше в автобуса половин час, за да ви събуди в шест сутринта. Поне тогава ми стана ясно, че хората в тази страна имат съвсем различно възприятие за обема.

Източник: СВЕТОВНА инфографика

Девет часа сутринта, пристигане в Дарамсала. Оттам пътуваше половин час с регионален автобус до McLeod Ganj. И след това половин час разходка до съседното село Bhagsu Nag, където моят хостел най-накрая беше на невероятно стръмен хълм. Когато погледнах от терасата на покрива към зелените планини в подножието на Хималаите, всички беди и мъки бяха забравени. Беше спиращо дъха красиво.

Всъщност исках да се отпусна, да медитирам, да правя йога и да обменя идеи с други туристи. Но малко след пристигането ми срещнах Юлий от Регенсбург. Току-що беше резервирал тридневен планински поход в Хималаите с планински водач, включително нощувка в палатка и храна за еквивалента на 50 евро. Не устоях и реших да се присъединя.

Планински туризъм без милост

На следващата сутрин стартирахме: от около 1800 до 4300 метра надморска височина до известния проход Индрахар и обратно. Когато видях малкия младеж в анцуг и спортни обувки, нямах представа, че той от всички хора ще ни преведе през планините. Но той го направи. За съжаление той почти не говореше английски и можеше да ни разкаже само малко за себе си и пейзажа около нас. За това той успя да разшири нашите пасове още по-добре.

В Берлин бягам лесно дванадесет километра наведнъж, ходя редовно на фитнес и се озовавам в относително добра форма. През младостта си бягам маратони и съм правил триатлон. Но Юлий и Абу, и двамата на 21, са около половината от възрастта ми. И трябва да го усетя.

Пътеводител Абу гони носещите дънки нагоре по Хималаите - тук измъченият усмихнат автор (р.) И неговите колеги страдащи от Регенсбург (в центъра)

Източник: Мартин Левицки

Абу полетя нагоре по каменистите планински проходи, които нямаха нищо общо с класическите туристически пътеки. И то без мънисто пот. Юлий се изпотяваше като луд, но нека планинската струя премине през него без оплакване.

Само на мен, който сега е по-отдаден на удоволствието, отколкото на състезанието, ми писна: „Състезание ли е? Под натиск ли сме във времето или защо трябва да го ускоряваме? “Попитах Абу. Разбира се, нямаше нужда да бързаме. Абу забави темпото, но аз все още бях без дъх.

Напомняне за мъченията в Хималаите

Разреждащият въздух не ме устройваше. Също така съжалих, че следвах препоръката да нося дълги панталони. През деня беше 25 градуса при ярко слънце и единственото нещо, което имах със себе си в пътуването, бяха тесни дънки.

И така с всяка стъпка усещах как бедрата ми се борят не само срещу огромния наклон, но и срещу упоритите шевове и влакна на тесните гащи. Дори днес бедрата ми се свиват, когато виждам тези дънки, в болезнени спомени от агонията, която ми причиниха в Хималаите.

Тук се случи: след обяд в планинската станция „Triund“ стомахът на автора спря да играе

Източник: Мартин Левицки

И до днес храносмилателният ми тракт в Индия се удържа изненадващо добре. След обяд в планинската станция "Triund" на около 2800 метра, на около два часа от днешната дестинация, все пак го получих, страшното стомашно-чревно разстройство.

За щастие имах наркотик със себе си, който действаше бързо. Но просто се почувствах по-отпуснат. По някакъв начин стигнах до „Snowline Cafe“ за една нощ. В края на деня моят крачкомер показа 14 километра и 357 етажа.

Аюрведа като награда за трудностите

На следващата сутрин потеглихме в четири сутринта, с няколко бисквити в стомаха, на тъмно, над влажни скали и с едно фенерче. Юлий хукна пръв, Абу в средата, аз в края. И така Абу грееше понякога напред, за да може Юлий да вижда пътя, а понякога назад за мен.

За съжаление той обикновено насочваше светлинния лъч директно в очите ми, така че аз ослепявах за няколко секунди. Бедрата изгаряха от предния ден, тялото беше уморено от липса на сън.

И тогава има височинна болест, която може да възникне, ако се изкачите твърде бързо от около 2500 метра, ако изобщо не сте аклиматизирани като мен. Но това не беше въпрос, за който Абу да говори.

В шест сутринта времето дойде. На около 3500 метра (Цугшпитце е висок 2962 метра) близо до пещерата Лахеш, над дървесната линия, където само камъни и скали се извисяваха пред нас, вече не можех. Бях изтощен физически и психически.

Оттам щеше да останат почти пет часа до върха, от който след това ще трябва да се спуснем отново на 1000 метра. Това не беше осъществимо за мен. Също така беше ясно, че Абу и Юлий ще продължат без мен и че ще трябва да се върна сам до станцията за нощувка. И все пак бях освободен и щастлив, че мога да сляза със собственото си темпо.

Ден по-късно отново срещнах Юлий в хостела. Беше стигнал до върха с Абу. Първата реакция на Абу беше поглед към часовника и коментар: "Добър момент!"

Юлий каза, че е бил близо до сълзи, когато се е качил горе. Той също стигна до физическите си граници и никога досега не беше изпитвал нещо толкова напрегнато. Тогава и двамата се поглезихме с масаж, защото аюрведа-процедурите с топло масло са сред най-доброто, което можете да си подарите в Индия.

Духовните неща са част от пътуване до Индия

В Хималаите научих, че планините и вече едва ли ще станем приятели. Но все пак исках да изживея нещо духовно. Дори и да не възприемам религиозните ритуали, те са част от истинско пътуване до Индия. Затова пътувах до Пушкар, малък град на едноименното свещено езеро, място за поклонение на индусите, които се мият тук в храма Брахма и се молят за роднини.

Колко свещено е мястото, може да се види и от факта, че всяка консумация на наркотици е забранена, дори алкохолът е абсолютно забранено. Всъщност. Тук привличането на забраненото изглежда особено голямо, защото раниците, които опознах, бяха намерили начини как все още да се напиват всеки ден. И за тях също беше лесно да се сдобият с други лекарства, за да придобият много личен „духовен“ опит на свещеното езеро Пушкар.

Една вечер имах чувството, че най-накрая пристигнах в Индия. Бях пътувал малко, имах добри и лоши преживявания и сега бях по-спокоен. Отидохме до езерото с други раници, те искаха да свирят на барабани в група там.

Тъй като съм напълно немузикален, вместо това снимах пейзажа. Изведнъж се появи мъж, който сложи цвете в ръката ми и искаше да ме заведе до езерото, за да го сложа на водата. Вече бях чувал за ритуала и си помислих: „Защо не?“

Лошо откъсване на забележителностите

По пътя към езерото ми обясни, че е свещеник, и попита за моето семейство и мен. Когато стигнахме до водата, седнахме. Той ме помоли да повторя неговите поговорки на индуски и да се моля за моето семейство по този начин. Макар да мислех, че е глупаво да казвам нещо, което не разбирам, не исках да разруша това малко духовно преживяване.

Дразнеше ме само когато думите евро и долар понякога се произнасяха в молитва. И тогава дойде времето: трябваше да направя дарение за храма за себе си, брат си, майка си и баща си - в евро или долари.

Поставянето на цветя във вода е доста ритуал - но не е задължително да искате да платите за това

Източник: Гети Имиджис/Матилда Делвес

Не можеше да повярва, че нямам чужда валута при себе си. Донякъде тъжно той поиска индийски рупии: 1000 (12 евро) на човек. Това са много пари в Индия, беше ми достатъчно да ям добра храна в продължение на три дни. Очарователният ритуал изведнъж се превърна в тежки преговори.

Тъй като нямах намерение да плащам нищо за поставяне на цвете във водата, се подразних. Най-вече ме дразнеше как свещеникът с господстващо-взискателния си начин се беше възползвал от моя момент на релаксация. В крайна сметка символично платих няколко евро за цялото това действие. Не ме интересуваше. Но се чувствах изненадан, възползван и манипулиран.

По време на пътуването си се опитах да се свържа с местните, да ги срещна открито и без предразсъдъци. Имаше хубави срещи, като тази с двама млади индианци от средната класа, които почиваха в Гоа. На мотопеди заедно открихме красивите плажове на страната. Безбройните индианци, които ме помолиха да си направя селфи с тях, също бяха учтиви.

За съжаление при всеки поглед чуждестранен турист често се превръща в потенциална жертва. Ако ви хванат в разговор, може да се окажете хванати в разкъсване.

Изкупление в Златния храм в Амритсар

След преживяването в Пушкар ми писна от религиозни места. Но тогава чух за Златния храм в Амритсар. Това е най-високото светилище на религиозната общност на сикхите. Храмът е изцяло украсен със златни листа и заобиколен от вода. Целият ансамбъл от своя страна е в голям, блестящ бял дворцов комплекс. Затова направих заобиколен път до Амритсар, преди да отида до Гоа, за да се позаплача.

Златният храм в Амритсар, най-високият храм на сикхите, е много популярен

Източник: Мартин Левицки

Тадж Махал е спиращ дъха красив, но Златният храм е съвсем различно преживяване, тъй като е място за религиозно поклонение. Специалното за него: Не само вярващите, но и всички посетители могат да останат и да се хранят до три нощи безплатно. Сикхите спят на пода в целия храмов комплекс.

Има малка обща стая с матраци за чуждестранни туристи. Храненето се извършва на пода в огромна трапезария, където всеки ден се сервират около 60 000 вегетариански ястия. Малки дарения и помощ при миене на съдове са добре дошли и разбира се подходящи.

Това, което ме докосна толкова много, не беше просто невероятно красивият комплекс със Златния храм, който, осветено през нощта, блестеше още по-ефектно над водата. Гостоприемството беше много повече: тук всички са добре дошли, независимо откъде идват или кои са.

Всички се хранят заедно на пода, споделяйки едно и също хранене - не се прави разлика между богати и бедни. Бях дълбоко впечатлен от спокойната и толерантна атмосфера, нощувките и храненията заедно. Най-накрая успях да постигна мир с Индия.

Отпуска се на един от многото плажове в Гоа - ако търсите, тук ще намерите и малко посещавани

Съвети за начинаещи

Вписване: За Индия се изисква виза. Електронната виза ви дава право на престой от 60 дни, за да кандидатствате на indianvisaonline.gov.in.

Наздраве: Потърсете предварително медицински съвет и ваксинации, например срещу холера. Пробиотичното лекарство преди пътуването помага за предотвратяване на диария. Бъдете внимателни, когато се храните, въпреки че Индия е кулинарен рай, особено за вегетарианци и вегани: не яжте нищо на улицата, избягвайте месо, риба, морски дарове, сурови храни и кубчета лед. Винаги яжте прясното кисело мляко, което се сервира например със страхотното обедно меню „Тали“. Той служи като естествен пробиотик.

Транспорт: Резервирайте билети за влак по-рано, за предпочитане няколко седмици предварително, за да си осигурите място или място за спане. Уебсайтът makemytrip.com, който се предлага и като приложение за смартфон, е практичен. Пътуването с автобус е по-евтино и можете да получите билети в кратки срокове, например чрез redbus.in. Спалните автобуси имат различни класове, най-добрите са „Volvo Sleeper”. Каютите за сън обаче обикновено са твърде къси за високи пътници.

Комуникация: Трябва да закупите карта за мобилен телефон на място. За това ви е необходим паспорт и снимка на паспорта. Картите струват по-малко от 10 евро, имат голям обем данни и интернет връзката е добра. Препоръчват се магазините на Vodafone.