Турция

сноубордист

на Сноубордист MBM

Дял

Малки колиби се нареждат край пътя. Дрънкането на дизеловия двигател в нашето Рено залива бедното планинско село с внезапна вълна от активност. Вратите се отварят и гърбави фигури се простират изпод тройни слоеве одеяла и вълнени пуловери към нас, лица, белязани от времето. Доста гнило място за нощувка! Но кой знае, може би накрая би си струвало. Жителите на хижата са експерти в сглобяването на вериги за сняг, за предпочитане за наивни, богати туристи, които се отправят на шейна към следващия ски курорт.

Когато автомобилът ни под наем, с Ерик Темел, Джеймс Стентифорд, Томи Брунър и аз като обитатели, минахме петата колиба, изведнъж чухме отново редовното почукване: Верига отново се разхлаби. Човекът от компанията за коли под наем ни беше дал прекалено големи вериги за сняг. Всъщност не е проблем с Ерик Темел на борда. Ерик бързо замени липсващото парче със стара струна. Но австрийско творчество или не, веригата продължаваше да се разхлабва. В средата на този пейзаж на хижата отне по-малко от две секунди, за да ни предложи своята помощ специален гърбав човек. Не разбрахме нито дума, която той казваше. Но с двама австрийци в екипажа, помощта му беше излишна.

Снеговалежът ни поглежда във и без това тъмната черна нощ. Трите посочени вече се бяха превърнали в осем урока по шофиране. Осем часа огъване на фиби и търсене на улични табели, които не съществуват никъде между Истанбул и Карталкая. Но кой се сблъсква с такова приключение с липса на знания, неразбиране на езика и карта, която петгодишно дете би могло да извади по-добре от паметта си?! Някой, който се е оставил да бъде подведен от прищявка. В нашия случай тази прищявка беше малка снимка с няколко гръцки планини, намерена по време на сърфиране в интернет. Просто настроение, което приличаше на адски добро фрирайд. Но по дяволите, тази карта дори не показваше нашата дестинация.

Турция отдавна е на върха в моя списък на страните за посещение. Въпреки опасенията от птичи грип, ислямисткия терор и други нелепи извинения, които западният свят прави, за да държи обществото си далеч от всичко на изток от Ипсуич. Снимката от интернет ми даде убеждението, че ми трябваше да успокоя западната си съвест.

Бяхме кацнали в Истанбул четири дни по-рано. В заснежен Истанбул - или това, което заснежените изгорели газове и замърсяването оставят след себе си в мегаполис. Сняг? Но не и в Истанбул! Не там, където трябва да се нося по живописни улички с къси панталонки и тениска към залеза. Снегът наистина можеше да изчака, докато не отлетим на няколко мили на изток в планината. Но с който и местен жител да сме разговаряли, сняг в Истанбул през февруари е нормален. Тогава какво, по дяволите, трябваше да очакваме от останалата част на Турция?! По време на пътуването с такси от летището до центъра на града потърсих суперлативи и сравнения, които биха могли да свържат видяното от очите ми с предразсъдъците ми към Турция. Но всичко, което открих, бяха имената и действията на банални филми като „Midnight Express“, „The Usual Suspects“ или дори човекът, наречен „Turkish“ от „Bube, Dame, König, Gras“. Нито един от тези филми не показваше Турция дори дистанционно без класическите предразсъдъци и със сигурност не по начина, по който я видях от прозореца на нашето такси.

Между България и Гърция на запад, Грузия, Сирия, Ирак и Иран на изток, Турция е мястото за среща на Европа и Азия. Официална граница: мостът над Босфора. И разбира се задължителната улична табела „Европа“ от едната страна и „Азия“ от другата. Каква е разликата? От една страна има MTV, Доритос и джамии, от друга страна има MTV, Доритос и дори повече джамии. Турция отдавна е разработила свой собствен начин на живот на границата между Европа и Азия. Тук футболист на първа страница, там забулени жени, там Шиксен на високи токчета. А на улицата американски джипове и интернет кафенета стоят рамо до рамо с джамии. Джамии с огромни говорители.

Нощта ни в Истанбул приключи на 5 часа сутринта. Вечерта преди се бяхме настанили в хотел точно до джамията „Султан Ахмет“ (точно този с многото ракетоподобни кули). И сега, точно в 5 сутринта, призивът за молитва от един от дузината високоговорители, които украсяват стените на джамията, ни събуди. Един от тях може би на 15 метра от прозореца на спалнята ни. По този начин бихме могли поне да запазим батерията за будилника, защото полетът ни тръгна по един или друг начин рано сутринта. Полет на изток, до Ерзурум. И този град, надявам се, беше малко по-малко европейски, с планини, големи колкото на малката снимка и джамии без високоговорители.

Естеството на нощувките разкри, че карането на ски в Турция (както и на повечето други места в света) е запазено за богатата висша класа. Четири хотела се предлагат в Palandöken. Всички те 4-звездни хотели. За мое разочарование разбрах в нашия хотел, че бихме могли да се настаним навсякъде по света. Освен някои включвания на турската култура (мъж на име Абдул, гърне с турско кафе в ръка; няколко водопроводи до диван, препълнен със златни бродирани възглавници), този хотел бе довел Palandöken до международните стандарти през и през, богатите руснаци и богатите сънародници се стремяха да харчат пари на почивка или на конгреси.
Но нещо се беше объркало, въпреки цялата международност. Хотелът беше почти празен. За вечеря бяхме практически сами в огромна трапезария. Бюфетът беше толкова богат, че нашият екипаж и останалите 20 гости, предимно богати украинци, лесно можеха да се хранят един месец.

Двама турци попитаха дали могат да ни правят компания. Серкан Тосун и брат му са наети като ски инструктори в Паландокен и хвърлят светлина върху отсъстващите туристи. Избухването на птичи грип е попречило на повечето от 600-те туристи, които обикновено посещават Източна Турция по това време, да посетят Palandöken. Точно така, Източна Турция е виждала случаи на птичи грип. Но никой от тях близо до Ерзурум. И само 17 случая. 17 случая за население от 70 милиона, което прави един на 4 117 647 души според Адам Ризе. Може ли дори да се говори за малцинство там? Тези двама турци обичаха зимните спортове колкото нас. И се почувства невероятно несправедливо, че местната икономика и доходите на нашите турски приятели трябва да страдат толкова много от обща глупост и наивност. Но тогава си спомних впечатлението си от Турция само часове преди това беше абсолютно същото. Предразсъдъци, хранени от гангстерски филми от 80-те. Иронично беше, че същият вирус H5-N1 беше открит в Австрия и Франция само две седмици по-късно.

На следващата сутрин подсвиркването на вятъра ни събуди. Вчерашният сняг го нямаше. Вятърът беше отнесъл бялото злато на по-привилегировано място. Австрия може би. Гондолата ни въведе в района. На средната станция започнахме опит в посока „Интернет фото планина“. Нашата примамка беше на заден план в района на един ден преход. Би било идеална земя с шейни.

Palandöken се намира на 3176 метра и се счита за надежден сняг. Теренът е достатъчно стръмен, за да посрещне взискателни фрийрайдъри. Поне това би било така, ако вятърът не беше отнесъл сигурния сняг. Но той все още виеше. Общуването и особено правенето на снимки бяха предизвикателство. След половин ден вик и загряване на пръстите се отказахме. Вятърът победи! Въпреки спиращата дъха красота на тази пустинна земя, нямахме друг избор. Трябваше да се посветим на друг заснежен регион на Турция.

Предимството на стерилния 4-звезден хотел „който може да бъде навсякъде“ е гарантиран достъп до световната мрежа. Благодарение на чудото в Интернет, сега седяхме някъде в пампата и проверявахме Турция за още опции за сноуборд. Нашите постоянни спътници, разбира се: някои турци, обсебени от обсъждането на плюсовете и минусите на присъединяването към ЕС, и сиропираното кафе от тенджерата на Абдул.

За вечеря пръстите ни вече танцуваха от предозирането на кофеин от чашата на Абдул, но бяхме научили две неща, докато сърфирахме в интернет. Първо: Турция скоро ще бъде погълната от гигантска буря, която ще изпразни облаците си много преди пристигането си в Паландьокен. И второ, имаше три ски района в Западна Турция, които лесно биха получили нещо от тази буря. О, и трето, разбира се: Турция също е разделена на две, когато става въпрос за присъединяване към ЕС.

Консиержът на нашия хотел в Истанбул отвори вратите с голяма усмивка на лицето. Толкова полезен, колкото всички турци по време на пътуването, той веднага ни представи списък с възможни забележителности за нашата вечерна програма. Големият базар, разходка около Синята джамия, вечер с коремни танци (последният по-скоро като зрител, а не като актьор ...). Междувременно Ерик направи свои планове и след няколко минути, когато беше свързан с интернет, ни беше организирал да бъдем с нас за вечерта. На наше разположение. И женски, разбира се.

Това е, което ни трябваше. Дълга нощ на купони, за да измие всички разочарования в продължение на дни в Големите планини с много кафе, но без сняг. Истанбул има оживен нощен живот. Вярно е, че човек не би очаквал това от град, който се смята за крепост на ислямския фундаментализъм. Но какво друго не бихте очаквали от Турция?! Истанбул и останалата част от Турция корени в ислямската вяра. Но младо поколение турци отдавна бе намерило начин да „удави“ консервативните принципи на исляма.

Преодолейте призива за молитва, на следващата сутрин нашите съборени глави ни събудиха Мисия на деня: шофиране до Карталкая. Веднъж състоянието на главите ни нямаше нищо общо с факта, че посочените три или осем урока по шофиране станаха. При липса на пътни знаци получихме инструкции от всички и в коя посока да тръгнем. Вероятно повече от половината от минувачите нямаха представа къде е Карталкая. Когато най-накрая стигнахме до хижите на „монтьорите на снежна верига“, разбрахме, че сме на прав път.

Карталкая е малка площ на върха на стръмно наклонена планина. Когато пристигнахме, валеше силен сняг. Добър знак. Но това беше всичко, за което можехме да получим впечатление в тъмното. Подобно на много други курорти в Турция, Карталкая е разделена на различни секции, всяка от които принадлежи на хотел и е разрешено да се управлява само от съответните гости на хотела. Система, която има безценно малко смисъл в очите на европейците и американците. Но когато смятате, че хората резервират хотел, който има писти, ядат обяда си, използват сауната си и вечер падат в леглата си, системата изведнъж прави много смисъл в очите на любителите на пудрата. Тук са програмата недокоснати извън пистите!

Отседнахме в Карталотел, паметник от ретро-кич и дълго фоайе, натъпкано със скърцащи кафяви и оранжеви кожени дивани. Независимо дали е ултрамодерен, както в Palandöken, или не, концепцията около декорацията от 70-те години изглежда работи тук. За разлика от приемната в Palandöken, тук ни отекваха думите на безброй зимни туристи в лунни ботуши. Склоновете бяха осеяни със снеголюбиви деца - щастливи и напълно без притеснения за птичи грип, присъединяване към ЕС или оста на терор.

Отделът Карталотел в района се състоеше от два седалкови лифта и три влекача. Целият курорт се показа с скали и дрехи. Малко плоско за трима ветерани от АК, но кой би искал да губи времето в чакане на опашката за лифта на хотела? Промъкнахме се под наем на ски в съседния хотел и взехме повече от праха на Юта. Просто се чувствах наистина добре да отида отново на сноуборд. Вторият опит за прокрадване разкри измамата. Но късметът беше в добро настроение и ни запозна с прекалено мотивирания Тимо от собственото училище по сноуборд в съседния хотел. От този момент нататък с нас се отнасяха лично като с Терже.

След три дни сноуборд в снежна виелица, хотелски басейн, сауна и повече калории, отколкото можеше да изгори денонощният ден на заден ход, беше време да си тръгваме. Видяхме слънцето за първи път от три дни, когато минахме покрай къщите на монтьорите на снежната верига на връщане към Истанбул. Карталкая не беше ходила по маршрута ни, но тържества с турски момичета, излишни алкохолни напитки в Истанбул и вечеря с 20 украинци в огромна трапезария близо до иранската граница. При подобни пътувания никога не знаеш какво да очакваш. Така че първата заповед: бъдете отворени за всичко! Вероятно добра философия по един или друг начин за противодействие на света на предразсъдъците, управлявани от CNN и Yahoo. Интернет може да бъде нещо опасно, но понякога можете просто да намерите снимка на две планини в околностите на отдалечен ски курорт някъде. И тогава трябва да помислите: да отидем там ...

Искате ли сами да видите спусъка за тази история? Проверете и резервирайте полета си до Турция!

Полети:
Turkish Airways: www.thy.com
от 250 евро за полети до Турция
от 150 евро за полети в Турция

Наемане на кола:
Elita Renta a Car: Тел. +90 (0) 212-45880-15
50 евро за kangoo, но помислете за правилните вериги за сняг!